(ភ្នំពេញ)៖ នៅក្នុងជំនឿពុទ្ធសាសនា ប្រេត ត្រូវបានព្រះពុទ្ធបរមគ្រូត្រាស់សម្ដែងថាមានដល់ទៅ១២អម្បូរ ដែលអាស្រ័យទៅតាមកម្រិតនៃបាបកម្មដែលពួកគេបានសាងរៀងៗខ្លួន។

* អម្បូរទី១៖ វន្តាសប្រេត (ប្រេតស៉ីកំហាក)
អម្បូរប្រេតនេះមានភ្នែកក្រ​លួង មុខក្រញូវ ដុះរោម​ច្រើន​ស្រមូវ មាត់វៀច ខ្នងកោង សក់រួញ​ក្រញង់ ដោះប៉ោង ខ្លួនធំក្លិនខ្មួរ ដៃជើងក្រញង់ ធ្មេញដុះខុសជួរ រូបរាងខ្ពស់ជង្គ្រោង តែស្គមដូចកុកគ្រោង ដំបៅពេញកាយ រាប់រយលាន​ឆ្នាំមិនដែលស្គាល់បាយ ស៊ីតែកំហាក។ កម្មផលនៃអម្បូរប្រេតទាំងនេះ មកពីកាលនៅរស់មិនបានធ្វើបុណ្យដោយចិត្តជ្រះថ្លា ស្តោះដាក់អាហារឱ្យអ្នកមានសីលខ្ពស់។​

* អម្បូរទី២៖ កុណបាសប្រេត (ប្រេតស៊ីសាកសព)
អម្បូរប្រេត​នេះមានពោះធ្លាក់ត្រយោក មុខខ្លីកំប៉ុក ភ្នែកប៉ុនត្រឡោក ចង្កាយាស្ពោត ធ្មេញធំប៉ុនដប សក់វែងអូសដី ចម្រុះខើច​ខ្លី កស្តួចដូចដប ក្បាលធំជាងខ្លួនមិនសមប្រកប ធុំក្លិនស្អុយអសោច ស៊ីតែសពខ្មោច។ អម្បូរប្រេតនេះអត់បាយរាប់កោដិឆ្នាំ ស៊ីតែខ្ទុះឈាមនៃសាកសពខ្មោច តែបើស៊ីណាស់ក៏កាន់តែឃ្លានណាស់ ព្រោះមានផលកម្មចាស់ដែលខ្លួនបានសាងឡើង។

* អម្បូរទី៣៖ គូថខាទកប្រេត (ប្រេតស៉ីលាមក)
អម្បូរប្រេត​នេះមានភ្នែករិលទទឹង មាត់ខើចសម្ញេញ ដុះ​រោមជិតឈឹង ច្រមុះត្រង់ភ្លឹង កខ្លីដូចហ៊ីង។ ក្បាលធំគម្រាំង សក់ដុះខាងៗ កណ្តាលរលីង ស្លឹកត្រចៀកកំប៉ិត ពោះធំ រូបរាងស្គមកំព្រឹង ស៊ីតែ​លាមក ក្លិនស្អុយខ្មោះៗ សាច់ស្រែងកក្រោះ ដៃជើងធំៗ ខំ​ដើរស្កាត់រកគំនរ​លាមក​ធ្វើ​ចំណី​។ អម្បូរ​ប្រេត​នេះរស់នៅ​របៀបនេះ​រាប់រយ​កោដិ​ឆ្នាំ រស់​ដោយ​ផលកម្មពៀរ​វេរា​ពី​ជាតិ​មុនដែលជា​ជនពាល​អត់មាន​សទ្ធា កោងកាច​អប្រិយ។

* អម្បូរទី៤៖ អគ្គិ​ជាល​មុខ​ប្រេត (ប្រេត​ត្រូវភ្លើងឆេះ​មុខ​មាត់)
អម្បូរប្រេត​នេះ​មាន​ភ្លើង​ឆេះ​រោលរាល​ពេញ​ខ្លួនប្រាណ ភ្នែក​ហើ​មលៀន ភ្លើង​ឆេះ​រន្ធ​មាត់ មាន​ដំបៅ​ខ្លាំង ស្រែកយំគ​គ្រក់ ហុយផ្សែង​ព័ន្ធ​ព័ទ្ធ​សាច់​ស្បែក​ឡើង​រលួយ ភ្លើង​ឆេះ​ទាំងយប់​ទាំង​ថ្ងៃ។ ពួក​ប្រេត​នេះ​គឺ​ចង្រៃ ព្រោះ​មានកម្ម​សាង​ពី​ជាតិ​មុន គឺជា​មនុស្ស​ប៉ោឡែ លេង​នឹង​ព្រះសង្ឃ​បញ្ឆោត​លេង​សប្បាយ ។ ប្រេត​នេះ​ច្រើនតែ​រស់នៅ​ដងព្រៃ​ជ្រៅ ក្បែរ​មាត់សមុទ្រ លើ​ដុំ​សិលា ស្រេកឃ្លាន​អាហារ ស្រេកទឹក​ពុំ​អាច​ស៊ី​ចំណី​បាន។​

* អម្បូរទី៥៖ សូចិ​មុខ​ប្រេត (ប្រេត​មាត់​ប៉ុន​ម្ជុល)
អម្បូរប្រេតនេះមានមុខមាត់​ស្រួច​ដូច​ម្ជុល ក្បាល​ធំ​ត្រមែង រន្ធ​មាត់​ប៉ុន​រន្ធ​ក្តិត​ម្ជុល ដៃជើង​ធំ​បែក រាង​ទុល​មុលធំ​ប៉ុន​ភ្នំ ភ្នែក​លៀន​ក្រ​ឡោត ដៃជើងស្រែង​ស៊ីសុះ​ដុំៗ សក់​ក្បាល ពុកមាត់ ពុកចង្កា​ដុះ​ដូច​ព្រឹក្សា។ ​ប្រេត​ពួកនេះច្រើន​រស់នៅ​បុព្វ​តា​ព្រៃ​ជ្រៅ ហើយ​ប្រេត​នេះ​ស្រេកឃ្លានអាហារ​ចាក់ទឹក​មិន​ចូល ញាត់​បាយ​មិន​ទៅ។ ប្រេត​នេះ​ចេះតែ​រស់នៅ​ដោយ​ផលកម្ម​ដែល​ខ្លួន​បាន​សាង ដោយកាលពី​ជាតិ​មុនមិនបាន​ធ្វើបុណ្យ​មានទ្រព្យ​ច្រើន តែ​ចិត្ត​កំណាញ់មិន​ដាក់​ទានឱ្យ​អ្នកក្រខ្សត់ សូម្បីតែ​មាតាបិតាក៏​មិនឱ្យ​លោកពិសា​គ្រប់​ដែរ។

* អម្បូរទី៦៖ ត​ណ្ហ​ដ្តិត​ប្រេត (​ប្រេតវេទនា​លំបាក)
អម្បូរប្រេតនេះ​មាន​រូបរាង​ធំ​ខ្ពស់​ពេញចិត្ត ដៃជើង​ធំៗ ខ្លួន​ធំ​ដូច​យក្ស​សាច់​ពព្លាក់​ពពាល ឡើង​ចាង ក​វែង ក្បាល​ផ្អៀង ភ្នែក​ស្រលៀង ច្រមុះ​ធំ​ខ្លី រោម​ដុះ​ស្រ​មាង ដៃជើង​ក្រញាង ធ្មេញ​សម្ញេញ បបូរមាត់​ស្ពែះ​យា​ធ្លាក់​សំយែះ ពោះ​ប៉ោង​ ធំ​វែង​ដូច​ភ្នំ សាច់​ស្បែក​ស្ពោត​សាញ ដុះ​ស្លែ​ស្រមាញ។ ប្រេត​នេះ​ច្រើន​រស់នៅ​ក្នុងព្រៃ​ជ្រៅ​ដាច់​ពី​គេឯង ហើយ​ស្រេកឃ្លាន​អាហារ ព្រោះ​ស៊ី​មិនបាន ស្រេកទឹក​ខ្លាំងណាស់ ឃើញ​បឹង​ស្រះ​ស្ទុះ​ទៅរក ប៉ុន្តែ​បានប្រែក្លាយ​ទៅជា​គ្រួស​ថ្ម​ទៅវិញ។

* អម្បូរទី៧៖ សុនិ​ជ្ឈាម​ក​ប្រេ​ត (ប្រេត​ភ្លើងឆេះ​ខ្មៅ​ដូច​គល់ឈើ)
អម្បូរប្រេត​នេះ​គឺមាន​កម្មក្រាស​់ណាស់ បើ​មាន​ចំណី​គឺ​ពុំ​អាច​ស៊ី​បានទេ គឺ​មាត់​ដុះ​កន្ទុយ ចំពោះ​រូបរាង​វិញ​គឺ​រូបរាង​អាក្រក់ ពោះ​ប៉ោង​កំប៉ិត ផ្ចិត​ទុល​លៀន ស្អុយ ច្រមុះ​កញ្ឆា​ត ភ្នែក​ដូច​ទី​ទុយ ដុះ​រោម​ច្រើន មាត់​ស្អុយ​ខ្មូរ​ខ្មោះ សាច់​ខ្មៅក្រងិត រាង​ខ្ពស់​ស្គម​ស្វិត ដៃជើង​ក្រោះ ម្រាមដៃ​ដុះ​ចង្កា។ ត្រចៀក​បាក់​ធ្លាក់​យាដា​បដ​ល់ស្មា សក់​ក្បាល​វែង​ស្កា អាក្រក់​ពេក​ក្រៃ។ ប្រេត​ពួកនេះ​ច្រើន​រស់នៅ​ក្នុងព្រៃ​ជ្រៅ​ឆ្ងាយ​ដាច់​ពី​គេ ឬ​នៅលើ​កោះ​តែម្នាក់ឯង ព្រោះ​ខ្លួន​ចង្រៃ​ប្រព្រឹត្ត​តក់​ម៉ក់​ពេល​ឃើញ​សា​មណៈ ឬស្មូម​យាចក ប្រើពាក្យ​អាក្រក់​ជេរ​ស្តីឱ្យ​លោកនិយាយ​ពាក្យចាក់ដោត​ឡកឡឺយ បញ្ឆោត​អ្នកមាន​សីលឱ្យ​អាប់​កិត្តិយស។

* អម្បូរទី៨៖ ស​ត្ថ​ង្គ​ប្រេត (ប្រេត​មាន​ក្រចក​ដូច​កាំបិត)
អម្បូរប្រេត​ប្រភេទ​នេះមាន​ដំបៅ​ពេញ​រាងកាយ​ក្នុង​សាច់​សុទ្ធតែពង​រុយ មាន​ខ្ទុះ​ពាសពេញ​ខ្លួនប្រាណ ក្លិន​ស្អុយគគ្រុក ភ្នែក​ធំ​លៀន ច្រមុះ​ធំ​វែង ពោះ​ធ្លាក់​ទ្រ​យុក ស្រែកថ្ងូរ​រង​ទុក្ខ ដោយមាន​សេចក្តីស្រេកឃ្លាន ខំ​យកដៃ​ខ្វារ​ពាសពេញ​ប្រាណ ក្រចក​វែង​មុត ខ្វេះ​ហែក​សាច់​បាន​គឺសាច់​ខ្លួនឯងយកមក​ស៊ី​ជា​អាហារ ប៉ុន្តែ​បើ​ស៊ី​ណាស់ រឹតតែ​ឃ្លានណាស់ ព្រោះ​វា​មាន​កម្មក្រាស់​ណាស់​។ នៅក្នុង​ព្រៃ​ជៅ​លើ​កោះក៏មានច្រើនណាស់ គ​គោក​រាប់ម៉ឺន​សែន​លាន កាលពី​ជាតិ​មុន​អត់​បាន​ធ្វើបុណ្យ​មានចិត្ត​កាច​។ ប្រេត​ពួកនេះទៀតសោត​ច្រើន​រស់នៅឫស្យា ​ប្រកែក​ជាមួយ​ម៉ែឪ ព្រមទាំង​វាយ​គាត់ ប្រើពាក្យ​ប្រមាថ​ជីដូន​ជីតា ឬញាតិ​សន្តាន បំភ្លេច​គុណ​គេ​បែរជា​ឱ្យ​ទោស​គេ​ទៅវិញ។

* អម្បូរទី៩៖ បព្វ​ត​ង្គ​ប្រេ​ត (ប្រេត​មាន​កាយ​ដូច​ភ្នំ)
អម្បូរប្រេត​ប្រភេទ​នេះមាន​ដៃខ្លី​ជើង​ខ្លី ខ្លួន​វែង​ជ្រ​ងក់ ធំ​ខ្ពស់ ដូច​ភ្នំ ក្បាល​តូច ក​ខ្លី សាច់​រឹង​ដូច​ដំរី ចំពោះ​ខ្លួនប្រាណ​វិញ គឺមាន​ភ្លើង​ឆេះ​រងំ ឆេះ​ទាំងយប់​ទាំង​ថ្ងៃដូច​ភ្លើង​ឆេះ​ភ្នំ ស្រេកឃ្លាន​អាហារ​រាប់​កោដិ​ឆ្នាំ ឃ្លាន​ឥតមាន​ស្រា​ក តែ​មិន​ស្លាប់ ព្រោះ​បានធ្វើ​បាបកម្ម​ច្រើន ​និង​ទ្រាំរស់នៅ​បែប​ប​នេះ​រាប់រយឆ្នាំ​ទៀត​លុះ​អស់កម្ម​ពៀរ។ ប្រេត​ពួកនេះ​ច្រើន​រស់នៅក្នុង​ដងព្រៃ​ជ្រៅ​​។ កាលពី​ជាតិ​មុន​ គឺ​មនុស្សមានចិត្តរឹងរូស ចងគំនុំ ឈ្លោះប្រកែក​ និង​តាម​ព្យាបាទ​គេឯង ឥត​កោតក្រែង​អំពើអាក្រក់​ដែល​ខ្លួន​បាន​សាង។

* អម្បូរទី១០ អ​ជគ​រង្គ​ប្រេត (ប្រេត​មាន​កាយ​ដូច​ពស់ថ្លាន់)
អម្បូរប្រេត​ប្រភេទ​នេះមាន​ក្បាល​ច្រើន​ប្រភេទ ​ដូចជា​ពស់ថ្លាន់ សត្វ​ខ្លា ជា​ឆ្មា គោ ក្របី។ ប្រេត​នេះ​ចម្លែក​មាន​រូបរាង​ប្លែក​ខុស​ប្រក្រតី ខ្លួនជា​ពស់ថ្លាន់ធំ​វៀន​លើដី ធំ​វែង​ដូច​ភ្នំ។ ភ្លើង​ឆេះ​ព័ទ្ធ​រុំ​ទាំងយប់​ទាំង​ថ្ងៃ ស្រេកឃ្លាន​អាហារ​គ្រប់ពេលវេលា ចេះតែ​ថ្ងូរ​ស្រែក ទុក្ខ​ខ្លាំងពេកក្រៃ។ ប្រេត​នេះ​ច្រើន​រស់នៅ​ក្នុងព្រៃ​ជ្រៅ ឬបុព្វ​តា ក្បែរ​សមុទ្រ លើ​ដុំ​សិលា។ ប្រេត​ពួកនេះ កាល​ពី​ជាតិ​មុន​មិនបាន​ធ្វើបុណ្យ ប្រព្រឹត្តប៉ោឡែ មិន​ខ្លាច​ម៉ែឪ ជីដូនជីតា ជេរ​អ្នកមានគុណ​ថា​ឆ្កែ​ជា​ឆ្មា ចំពោះ​ព្រះសង្ឃក៏​មិន​ខ្លាច ប្រើពាក្យ​ប្រមាថ​ទៅទៀត ទើប​ធ្វើឱ្យ​ប្រេតនេះមាន​ក្បាល​ច្រើនបែប​នេះឯង ត្រូវ​ភ្លើង​ឆេះកាយគ្រប់ពេលវេលា​បែបនេះ។

* អម្បូរ​ទី១១ វិមាន​ក​ប្រេត (ប្រេត​មាន​វិមាន​នៅ)
អម្បូរប្រេត​ប្រភេទ​នេះមាន​រូប​ធំ​ រាង​ធាត់​ ដុះ​រោម​ជិត​ឈឹង ពោះ​ប៉ោង​ត្រង់ភ្លឹង​សម្បើម​ ប៉ុន្តែ​សុខទុក្ខ​ស្ទើ​រគ្មាន។ តាម​ធម្មតា​ដៃ​កាន់​អាវុធ ចិត្ត​កាច​ក្លៀវក្លា ទៅ​កាប់​សត្វ​នរក​ឈាម​ប្រឡាក់​​ពី​ព្រឹក​ដល់​ល្ងាច អត់បាយ​អត់​ទឹក វាយ​សួរចម្លើយ កាត់ទោស​គ្រប់​នរក ត្រួតត្រា​លើ​គេទាំងអស់។ ពេលដែល​សាយ​សុខ គឺ​ក្លាយខ្លួន​ទៅជា​ទេវបុត្រ​កម្លោះ​មាន​រូប​ល្អឥតខ្ចោះនៅក្នុង​ឋានសួគ៌ ដល់ពេល​សោយទុក្ខ​កើតជាប្រេត​ចង្រៃ​រងទុក្ខវេទនា​ទាំងយប់​ទាំង​ថ្ងៃ។ ប្រេតពួក​នេះ​ កាលពី​ជាតិ​មុន​ជា​មនុស្ស​ស៊យ​ប្រព្រឹត្តិអំពើពាលា​ បានធ្វើ​ទាន​ខ្លះ ធ្វើតាមទម្លាប់​គឺ​បុណ្យ​ក៏​ធ្វើ បាប​ក៏​ធ្វើ ក្នុងន័យ​ប្រមាថ​ដូចនេះហើយ​ទើប​ផលកម្មសង​ទាំងពី​បែបនេះ​។

* អម្បូរទី១២ មហិ​ទ្ធិ​ក​ប្រេត (ប្រេត​មាន​ឫទ្ធិ​ច្រើន)
អម្បូរប្រេតនេះភារៈជាអ្នកមើល​ខុសត្រូវ​ប្រេត​ទាំងឡាយ​ មានរូបល្អ​ពេញទី​ជា​ស្តេច​នៃ​ប្រេត អ្នកមាន​ឫទ្ធិ​ល្អ​ឥតមាន​ពីរ​ស្មើ​រូប​ទេព្តា​ មានគ្រឿង​ស្លៀកពាក់ស្រស់ស្អាត​ ទាស់​តែ​ស្រេកឃ្លាន​អាហារ អ្វីៗ​ត្រេកអរ​លើសលន់ ខំ​ស្ទុះ​ទៅ​ចាប់ បែរប្រែជា​ភ្លើង​ឆេះ​ពេក​ពន់ បើ​មិន​ដូចនោះទេ ឃើញ​ហើយ​ខំ​ស្ទុះទៅចាប់​កើប​ស្រវា​បានដាក់​ក្នុង​មាត់​លេប​ទៅ​កាលណា​ស្រាប់តែ​ក្លាយជា​ដុំ​ដែកក្រហមច្រាល​ឆ្អៅ​ឆេះឆាប​ក្នុង​មាត់​ក្ដៅក្រហល់ក្រហាយ ស្រេកឃ្លាន​ណាស់ ព្រោះ​មានកម្ម​ច្រើន​ ល្អ​តែ​រូប​កាយ តែមានក្លិនស្អុយ។ ប្រេតពួក​នេះ​ កាលពី​ជាតិ​មុន​បួសក្នុង​សាសនា​ តែ​មិន​ប្រព្រឹត្ត​វិន័យ បួស​ឆាន់​តែ​បាយ ប្រព្រឹត្ត​អាក្រក់ ធ្វើ​មិច្ឆាចារ ឆបោក​គ្រហស្ថ ប្លន់​លាភ​មិន​ប្រតិបត្តិ​តាម​វិន័យ​។

ដោយមានការត្រាស់សម្ដែងយ៉ាងនេះហើយ ទើបនាឱកាសរដូវភ្ជុំបិណ្ឌនេះ ប្រជាពុទ្ធបរិស័ទតែងតែប្រារព្ធនូវកិច្ចទំនៀមកាន់បិណ្ឌរយៈពេល១៥ថ្ងៃ ព្រមទាំងមានរៀបចំកិច្ចបង្សុកូល វេរចង្ហាន់ គ្រឿងទេយ្យទានប្រគេនព្រះសង្ឃ អាចារ្យ អ្នកមានសីលជាដើម ដើម្បីឧទ្ទិសមគ្គផលបុណ្យកុសលជូនដល់ញាតិកាទាំង៧សណ្ដាន ក្រែងថាញាតិទាំងនោះធ្លោយបុណ្យធ្លាក់កាយទៅចាប់កំណើតជាប្រេត នរក ឬកើតនៅទីមិនសមគួរណាមួយ ដើម្បីឱ្យអស់លោកទាំងនោះបានទទួលនូវអានិសង្ស និងឆាប់រួចចាកទុក្ខអកុសលនាទីដ្ឋានដ៏វេទនាទាំងនោះ៕

រូបភាព៖ Kampucheers